Måske kan du finde svar på dit spørgsmål her.

For at gøre det nemmere for dig har vi her samlet svarene på nogle af de spørgsmål, vi får i vores service desk.
Hvis du ikke finder løsningen her, så er du som altid velkommen til at kontakte os.

Computer

  • Hvorfor kan jeg ikke tænde min computer?

    Start med at tjekke om strømkablet sidder i henholdsvis computeren og stikkontakten. Vær sikker på, at stikket er helt inde i stikkontakten, og at der er tændt for kontakten. Hvis du har en bærbar computer, kan batteriet være løbet tør for strøm. Sæt strømkablet til computeren og vent et øjeblik.

  • Hvad gør jeg, hvis min computer pludselig ikke virker?

    Der kan være flere grunde til, at en computer pludselig ikke virker eller 'fryser'. Det sker, at der ikke er noget at stille op – det er en kendsgerning, at computerprogrammer er blevet så komplekse, at brugerne fra tid til anden vil opleve problemer, selv når de udfører almindelige handlinger. Hvis din computer ikke reagerer på tastaturkommandoer, vil en genstart være det rigtige at prøve til at starte med.

  • Hvad gør jeg, hvis min harddisk fejler?

    Som med flere computerfejl er det en god idé at prøve at genstarte computeren. Det vil hjælpe dig med at fastslå, om det er harddisken, der er problemet Hvis disken er beskadiget, vil din computer ikke kunne starte rigtigt op. Hvis det er tilfældet, så kontakt Vivant.

  • 1

Computerskærmen

  • Der er ikke noget billede på skærmen – hvad gør jeg?

    Vær sikker på at skærmen er tændt. Hvis strømindikatoren på skærmen ikke lyser, kan det skyldes, at stikket ikke sidder (godt nok) i skærmen eller i computeren. Hvis du har været væk fra skærmen, kan det skyldes, at skærmen er gået i dvaletilstand – flyt lidt på musen og/eller tryk på en tast for at vække den.

  • Jeg får en besked om 'no signal input' – hvad gør jeg?

    Vær sikker på at computerskærmen er koblet ordentligt til computeren – tjek begge ender af kablet mellem skærmen og computeren. Du kan eventuelt tage alle kabler fra og sætte dem til igen. Hvor muligt skal du sikre dig, at de små skruer på stikkene er skruet i, så kablet bliver holdt fast.

  • 1

Mus og tastatur

  • Hvorfor 'flakker' min musemarkør?

    Brugere med en optisk mus kan opleve, at markøren 'flakker' på skærmen, hvilket skyldes snavs. Prøv at rense musen ud- og indvendig ved hjælp af en renseserviet og luft (pust eller brug en luftdåse). Hvis det ikke virker, kan du prøve at bruge musen på en anden computer. Hvis det ikke ændrer noget, så er musen formodentlig defekt og trænger til at blive skiftet.

  • 1

Windows

  • Hvordan ændrer jeg til sikkerhedstilstand?

    For at komme ind i Windows 2000/XP sikkerhedstilstand mens computeren starter op, skal du holde F8-tasten nede, hvilken frembringer 'Windows Advanced Options Menu'. Brug piletasterne til at ændre til sikkerhedstilstand og tryk Enter.

  • Hvordan genskaber jeg en fil fra skraldespanden?

    For at 'samle en fil op fra skraldespanden' skal du dobbeltklikke på skraldespandsikonet på skrivebordet. Mappen åbner, og du kan se alle de slettede filer. Marker de filer du vil genskabe, højreklik og vælg genskab eller træk filerne til en anden placering.

  • 1

E-mail

  • Jeg kan ikke sende og modtage mails

    Du skal sikre dig, at din computer er forbundet til internettet og/eller andre computere for at udelukke, at det kan skyldes et problem med forbindelsen. Tjek at internet e-mail-serveren kører problemfrit ved at kontakte internetudbyderen eller netværksadministratoren.

  • Må der være mellemrum i en e-mail-adresse?

    Som ved en internetadresse (URL) må der ikke være mellemrum i en e-mail-adresse. Navne kan adskilles med tilladte tegn som punktum eller bindestreg, hvor det giver mening – fx Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

  • 1

Netværk

  • Jeg har ikke forbindelse til netværksdrevet

    Vær sikker på at netværksstikket er ordentligt forbundet til computeren. Når du tjekker forbindelsen, skal du sikre dig, at der er lys i netværksindikatoren, som oftest er en lille grøn diode. Lyser dioden konstant, er det tegn på, at forbindelsen er ok, eller at den modtager signal. Hvis dioden blinker, er det oftest en indikation på, at data hentes/sendes.

  • Hvordan fastslår jeg computerens navn?

    For at finde computerens navn skal du højreklikke på Denne computer og vælge Egenskaber. I det nye vindue klikker du på fanen Computernavn. Her vil du se det fulde computernavn, gruppe og en beskrivelse. Det er også her, du ændrer navnet eller gruppen.

  • 1

Internet

  • Hvordan sletter jeg internet cookies?

    Bruger du Microsoft Internet Explorer, skal du vælge Tools og 'Delete browsing history'. Her vælger du at slette Internet cookies.

  • 1