Opsamling af alle kundedata ét sted.

Microsoft CRM hedder nu Dynamics 365.
For ikke at forvirre kalder vi det Microsoft CRM lidt endnu.
Du kan læse mere her.

Et gammelt købmandsråd siger, at for hver krone man har tjent, skal man bruge 50 øre på marketing. Alting er selvsagt ikke helt så enkelt. Men rigtigt er det jo, at man kan være nok så dygtig, og have nok så gode varer på hylderne, men hvis ingen ved det, er det svært at få solgt.

Klassisk salg ved fx kanvasopkald, er en god vej for nogen, men efterhånden som presset fra telefonsalget mod kunderne bliver større, bliver kunderne også hurtigere til at sige fra.

Marketing Automation er et af de mest effektive værktøjer til salg. Benytter man allerede Microsoft CRM, kan man opleve, at de medfødte funktioner ikke altid rækker langt nok. Frem for at købe endnu et system bør man udbygge sit eksisterende CRM. Det kunne fx være et mindre set-up med MailChimp eller et større med ClickDimensions, Microsoft Marketing Automation og Microsoft Social Listening.

Hvordan køber kunderne?
I stedet for at lade sig påvirke af sælgere som ringer 'tilfældigt', researcher kunderne selv. Gennem deres research finder de leverandører, tager selv initiativ og viser selv interesse ved fx at abonnere på nyhedsbreve eller tilmelde sig sociale grupper. På den måde styrer kunderne selv, hvilke informationer de ønsker, og melder sig til og fra efter behov.

For at kunne understøtte de moderne salgskanaler er det vigtigt med at system, der giver kunderne mulighed for at få lige den information, de ønsker. Ud over informationerne de selv afgiver, efterlader kunder og emner en lang række informationer på fx jeres hjemmeside. Her kan vi følge, hvad de læser og klikker på. Efterhånden som vi lærer kunder og emner at kende, kan vi sende dem mere relevant information.

E-marketing baseret på CRM

Det hele samles i CRM
Alle de informationer der opsamles gennem e-marketing – det være sig klik i nyhedsbreve, besøgshistorik på hjemmesiden eller informationer vi selv opsamler fra eksisterende kunder – ønsker vi samlet i Microsoft CRM. Her kan vi få det fulde overblik over kunden. Helt fra det anonyme besøg på hjemmesiden til den kendte og faste kunde der har købt i årevis. Disse informationer skal bruges til at målrette vores marketingindsatser, så vi påvirker eksisterende og potentielle kunder med de budskaber, vi forventer vil have interesse.

Nu ved vi en masse om kunden. Hvad så?
Udvælgelsen gør det ikke alene, og kunder reagerer forskelligt. Derfor er det yderst gavnligt, at når man fx skal følge op på et emne, så ved du, om personen har læst nyhedsbrevet, klikket videre til hjemmesiden, eller har slettet mailen uden at åbne den. Dette styres med 'nurture' flows, der automatisk sender kunder og kundeemner videre i det rigtige 'flow' afhængig af adfærd.

Hvilke systemer kan jeg vælge mellem?
Som nævnt er det helt essentielt, at disse e-marketingsystemer hænger sammen med CRM. Heldigvis findes der flere systemer, hvor man kan undgå kompliceret datasynkronisering mellem mange systemer, eller, endnu værre, have mange øer af data som ikke hænger sammen.

Det mest populære og modne system er ClickDimensions. Microsoft har også meldt sig på banen med et system, der hedder Dynamics Marketing, som i det store hele kan det samme som ClickDimensions. Begge systemer kan understøtte meget komplekse scenarier, men er heldigvis så enkle at bruge, at man hurtigt kan komme i gang – også selvom man ønsker at starte i det små. I den modsatte ende findes MailChimp. MailChimp kan også hænge tæt sammen med ens CRM-system, så man ikke skal bekymre sig om datasynkronisering. Men MailChimp indeholder primært funktioner til udsendelse af nyhedsbreve, og har fx ikke nurture-delen med.