Flytning til Office 365 kan gradbøjes og gøres på flere måder.

Flytning til Office 365 bliver stadig mere populært blandt virksomheder – store som små. Fordelene ved at flytte fra sit lokale miljø til Office 365 kan være mange, men for at få den mest smidige migrering, er det vigtigt med den rette planlægning.

Generelt er der rigtig mange veje at gå, når der flyttes til Office 365, og her er det vigtigt med indsigt og erfaring, for at vælge hvilken vej, der vil være den bedste at gå for jer.

Flytning til Office 365 kan gøres på mange måderNår vi udfører sådanne opgaver, tager vi naturligvis højde for den tekniske implementering, men vi fastholder samtidig, at brugeroplevelsen bliver så strømlinet som overhovedet muligt. Vi stiler altid efter at opnå lavest mulige nedetid, og at brugerne ikke bare efterlades med en vejledning om, hvordan de selv skal klare sig igennem omlægningen.

Komplet flytning
En komplet flytning vil betyde, at al lokal infrastruktur bliver flyttet til Office 365. Her vil hovedformålet typisk være, at man afskaffer al intern serverdrift, og udelukkende kører virksomhedens software på servere i Office 365. Dette valg er mest udbredt hos små virksomheder, der ikke har avanceret, eller tredjeparts software i brug. Se eventuelt nedenfor hvilke systemer der kan flyttes.

Hybrid flytning
En hybrid flytning ses typisk hos mellemstore og store virksomheder. Her flyttes udvalgte systemer som fx e-mail (Exchange), SharePoint og CRM til Office 365, mens de øvrige systemer forbliver lokalt eller hos en hosting-partner. Når man benytter hybrid migrering, er målet at udvide sin eksisterende infrastruktur, der også vil være overordnet styrende for både de lokale og Office 365-systemerne efter flytningen.

Går du med tanker om, at Office 365 kunne være noget for dig og din virksomhed, så kommer vi meget gerne på besøg til et uforpligtende møde, hvor vi kan høre om jeres ønsker. På den måde kan vi give jer den bedste indsigt i, hvordan Office 365 kan blive en succes for jer.

Office 365-pakkerne kan fx indeholde et eller flere af følgende produkter:

Exchange Mail- og kalendersystem (50 GB pr. bruger) 
SharePoint Fælles intranet og opbevaring af fælles dokumenter – også offline
Yammer Virksomhedens interne 'social media-platform'
Skype for Business 
(tidligere Lync)
Webmøder i HD, chat og onlinestatus
Office-pakken Enten som web app via browser, mobil app via fx tablet eller installeret lokalt på computeren
AD-integration Teknisk integration mellem jeres lokale AD og Office 365. Giver bl.a. 'single sign on'
Dynamics CRM Styring af salg, marketing og servicesager

Dertil kommer en stor mængde af andre Microsoft-produkter, der kan købes som tilvalg. Kontakt Vivant for at høre mere og få hjælp til at vælge den rigtige sammensætning af Office 365-produkter. Har du brug for andre typer af hosting, fx Windows Azure eller server-hosting, så kontakt os, og vi finder en rigtig god løsning til dig.

Her finder du information om, hvad de enkelte pakker koster. 

Hvad så nu?
Når beslutningen er taget om at konvertere hele eller dele af sit IT til en cloud-baseret løsning, venter en række opgaver, man med stor fordel kan bruge Vivant til. Ganske enkelt fordi vi har gjort det mange gange før. Erfaringerne kan være dyrt købte ved selv at kaste sig ud i det.

Skal man fx flytte sin lokale eller partnerhostede Exchange, skal man som minimum igennem følgende:

  • Office 365-kontoen skal oprettes, og den rigtige pakke skal vælges
  • Domæner skal tilknyttes og valideres
  • Eventuel synkronisering mellem lokalt AD, lokal Exchange-organisation og Office 365 skal oprettes
  • Brugere og mailgrupper skal oprettes og eventuelt synkroniseres fra lokal server
  • Offentlig og eventuel lokal DNS skal tilrettes med MX-, webmail-, CNAME- og Autodiscover records
  • Lokale data skal flyttes til Office 365
  • Outlook og øvrige klienter, som fx mobile enheder, skal opdateres