Dynamics 365.

Microsofts cloud-strategi er ikke til at tage fejl af. Microsoft satser hårdt på at få så mange produkter online som muligt. Efterhånden som flere produkter kommer 'i skyen', bliver fordelene større. Men det gør kompleksiteten også.

Nye produkter bygger på kendt koncept
I takt med at Microsoft frigiver nye produkter, dukker nye begreber frem. Vi kender Office 365, der ud over den kendte Office kontorpakke, fx er Exchange, SharePoint, Skype for Business, OneDrive og ikke mindst Dynamics CRM. Men hvad er så Dynamics 365?

ERP i 365-skyen
I store træk er det nye ved Dynamics 365 ERP-produkterne, Dynamics AX og Dynamics NAV. Nu hvor disse ERP-produkter er tilgængelige online, dukker Dynamics 365 navnet op. I Dynamics 365 kaldes ERP-produkterne for 'Operations' i stedet for AX, og 'Financials' når der er tale om NAV. Dynamics 365 skal altså forstås som en suite af produkter med fokus på ERP og CRM, som man kan sammensætte efter behov.

CRM deles i tre
Foruden de to nye ERP-produkter opdeles CRM i tre hovedområder: Salg, Marketing og Service. Kunder som kender til CRM ved, at produktet allerede er opdelt i disse tre hovedområder. Med Dynamics 365 gøres denne deling endnu tydeligere, hvilket også understøttes licensmæssigt. Så bruger man kun en af komponenterne, fx Salg, kan man nøjes med at betale for den del. På figuren kan du se de vigtigste dele af Dynamics 365, og hvordan det kan sammensættes med de øvrige online-produkter.

Dynamics 365

Hvad betyder det i praksis?
I praksis betyder det sådan set 'bare', at ERP-produkterne nu er kommet online. I den forbindelse kan produkterne købes enkeltvist, sammensat som man selv ønsker det, eller i pakker der fx indeholder CRM Sales og Dynamics NAV. Det er specielt disse pakker, der bliver markedsført under navnene Dynamics 365 Business og Dynamics 365 Enterprise. Grundlæggende vil Business-pakken indeholde dele af CRM og NAV, mens Enterprise-pakken indeholder hele CRM og AX. Business-pakken er målrettet virksomheder med under 250 ansatte, og Enterprise-pakken til større virksomheder. Ønsker man en kombination af NAV og den fulde CRM-pakke, kan man naturligvis også få det. Eksisterende CRM-kunder kan køre videre som tidligere og tage de nye ting i brug efter behov.

Er der mere i Dynamics 365?
Ja. I forbindelse med at ERP-produkterne nu er tilgængelige online, introducerer Microsoft 'Common Data Service' (CDS). Denne base blev tidligere kaldt 'Common data model' (CDM). Det er databasen, som binder alle produkterne sammen. Via produktet 'Flow' kan man opsætte integrationen mellem produkterne med CDS i midten. Det kan give et stort boost til en integrationsproces, der ellers kan være kompliceret. Ud over Flow, findes Power BI, Business App og en lang række produkter, der lægger sig omkring CRM og ERP.

Hvad så nu?
På den korte bane syntes vi, man skal slå koldt vand i blodet. Efterhånden som mulighederne bliver flere og mere komplekse, kalder det også på endnu bedre overvejelser, til- og fravalg. Så før du kan gå videre, bør du tage en grundig snak med fx os, og derved få et overblik over hvilke af de mange online-produkter der er noget for netop jer, og hvordan I kommer i gang på den rigtige måde.

Har du brug for mere viden om Office 365 (Exchange, SharePoint, Skype, OneDrive osv.), så har vi skrevet om emnet her på siden.