Hvad er Dynamics 365?

Microsofts cloud-strategi er ikke til at tage fejl af. Microsoft satser hårdt på at få så mange produkter online som muligt. Efterhånden som flere produkter kommer 'i skyen', bliver fordelene større. Men det gør kompleksiteten også.

Nye produkter bygger på kendt koncept
I takt med at Microsoft frigiver nye produkter, dukker nye begreber frem. Vi kender Office 365, der ud over den kendte Office kontorpakke, også indeholder fx Exchange, SharePoint, Skype for Business og OneDrive. Men hvad er så Dynamics 365?

ERP i 365-skyen
I store træk er Dynamics 365 en fælles betegnelse for alle produkterne under ERP og CRM. Dynamics 365 skal altså forstås som en suite af produkter med fokus på ERP og CRM (og Service + Marketing), som man kan sammensætte efter behov. ERP produkter kaldes ofte for Dynamics 365 for Financial (tidligere AX / Axapta) og Dynamics 365 for Operations (tidligere NAV / Navision).

CRM delt i tre
Foruden de to ERP-produkter opdeles CRM i tre hovedområder: Salg, Marketing og Service. Kunder som kender til CRM ved, at produktet allerede er opdelt i disse tre hovedområder. Med Dynamics 365 gøres denne deling endnu tydeligere, hvilket også understøttes licensmæssigt. Så bruger man kun en af komponenterne, fx Salg, kan man nøjes med at betale for den del. 

Hvad betyder det i praksis?
I praksis betyder det sådan set 'bare', at ERP-produkterne nu er kommet online. I den forbindelse kan produkterne købes enkeltvist, sammensat som man selv ønsker det, eller i pakker der fx indeholder Dynamics 365 CRM Sales og Dynamics AX. 

Dynamics 365

Er der mere i Dynamics 365?
Ja. I forbindelse med at ERP-produkterne nu er tilgængelige online, introducerer Microsoft 'Common Data Service' (CDS) og 'Common Data Model' (CDM). Det er konceptet, som kan binde alle produkterne sammen. Via produktet 'Flow' kan man opsætte integrationen mellem produkterne. Det kan give et stort boost til en integrationsproces, der ellers kan være kompliceret. Ud over Flow, findes Power BI, Business App og en lang række produkter, der lægger sig omkring CRM og ERP.

Hvad så nu?
Efterhånden som mulighederne bliver flere og mere komplekse, kalder det også på endnu bedre overvejelser, til- og fravalg. Så før du kan gå videre, bør du tage en grundig snak med fx os, og derved få et overblik over hvilke af de mange online-produkter der er noget for netop jer, og hvordan I kommer i gang på den rigtige måde.

Har du brug for mere viden om Office 365 (Exchange, SharePoint, Skype, OneDrive osv.), så har vi skrevet om emnet her på siden.